Friday 17 September 2010

Makanan dan Minuman Perosak Warna Gigi

Selamat hari raya. Dihari raya yang meriah ini kadang-kadang ada juga yang tidak mengambil endah tentang kesihatan gigi. Maklumlah bila hari raya semua benda yang di depan mata semua nak disambar. Bila nampak makanan atau minuman yang sedap pasti akan dicuba. Mungkin kita tak sedar makanan dan minuman yang kita ambil pada hari raya ini baik atau tidak untuk gigi. Tetapi jangan risau di dalam post ini tiada satupun juadah hari raya menjadi perosak pada gigi. Tetapi ingat beruslah gigi selalu.
minuman yang merosakkan warna gigi

1. Kopi, soda.

kedua-dua minuman tersebut memiliki warna yang pekat dan jika tidak langsung dibersihkan boleh meninggalkan kesan pada gigi. Jadi pastikan setelah meminumnya, Anda segera memberus gigi atau minimum berkumur.

2. Rokok.

Tidak hanya memberi kesan pada kesihatan Anda, rokok juga membuat gigi menjadi lebih kuning. Nikotin akan meninggalkan kesan coklat pada gigi. Buruknya lagi kesan tersebut kekal dan sukar untuk dihilangkan.

3. Makan menjelang waktu tidur.

Usahakan jangan makan menjelang waktu tidur. Tidak hanya berpengaruh pada berat badan tetapi juga membuat warna gigi menjadi lebih gelap. Hal itu karena penghasilan air liur menurun, dan sisa makanan yang tertinggal tidak dapat dibersihkan secara maksimum.

4. Teh.

Meskipun memiliki manfaat yang sangat baik bagi kesihatan tetapi teh boleh meniggalkan kesan pada gigi. Terutama bagi Anda suka minum teh setiap hari. Untuk menghindarinya, setelah selesai minum teh usahakan untuk berkumur-kumur.

No comments:

Post a Comment