Sunday 9 January 2011

Faham


Aku teringat masa sekolah dulu. Ada cikgu tak datang dan cikgu kaunseling masuk menggantikannya di dalam kelas. Agak bosan juga kalau cikgu tak datang. Tapi nasib baik cikgu tu isi dengan aktiviti supaya aku dan rakan2ku tidak kebosanan di dalam kelas....

cikgu tu mula mengedarkan kertas kepada semua murid. Dia memberi arahan kepada anak muridnya supaya melipatkan kertas kepada 4 bahagian.

selepas itu dia menyuruh anak muridnya melukis bulatan pada kertas tersebut..
semua anak muridnya melukis bulatan pada kertas tersebut..

seterusnya, cikgu menyuruh mereka mengangkat kertas mereka dan menunjukkan kepada semua rakan2 mereka.

memang tepat jangkaan cikgu tersebut murid2 akan melukis bulatan di merata bahagian dan bermacam saiz...

ada yang lukis bulat besar, kecil, sedang, lukis di hujung kertas, sebelah bawah kertas dan macam2 lagi...

cikgu pun memberi penjelasan...



"sebenarnya bulatan kamu semua tu boleh jadi sama saiz dan sama bahagian.saya pasti kamu

nak tahu bagaimana caranya.."


"sebelum tu saya nak tanya.."



semasa saya menyuruh kamu melukis bulatan pada kertas itu adakah kamu tahu yang saya mahu bulatan itu dilukis sebesar mana?



murid menjawab" tidak."



"kamu tahu bahagian mana yang saya mahu kamu lukis?"



mereka semua menjawab "tidak...
"


"sepatutnya semasa saya menyuruh kamu lukis bulatan tersebut tak sepatutnya kamu main lukis tanpa mengetahui ciri2 sebenar bulatan tersebut...

dan saya dapat lihat tidak ada seorang pun yang bertanya macam mana itu dan ini....
kalau seorang daripada kamu bertanya apakah ciri bulatan yang cikgu mahu kamu lukis pasti pelajar yang lain juga akan tahu macam mana rupa bentuk bulatan saya mahu..


samalah seperti dalam subjek yang kamu pelajari dalam seharian kamu belajar...

contohnya kalaulah cikgu itu mengajar matematik..saya beri kamu contoh mudah, 2+2=4
kamu tidak tahu macam mana cikgu tu kira dapat 4. Dan kamu mengikut sahaja tanpa memahami apa yang cikgu tu cakap, perkara tersebut agak bahaya..kalau cikgu tersilap memberi jawapan contoh dia jawab 3 dan tiada orang yang faham dan tidak mahu bertanya?? lagi mengundang bahaya. kamu akan menjawab dengan jawapan yang salah selama2nya."


"Apabila kita belajar kita perlu memahami apa yang kita belajar. Janganlah hanya mengikut sahaja tanpa memahami. Banyakkan bertanya. Di samping dapat memahami dan menambah pengetahuan selain apa yang kita belajar dan kita dapat membantu rakan yang lain memahaminya sama...
"

No comments:

Post a Comment