Wednesday 11 August 2010

Kenapa Mulut Orang Berpuasa Berbau


aku juga yang tertanya-tanya kenapa ada dalam kalangan orang yang berpuasa ada mengalami mulut berbau. Tanpa kita sedari dalam seharian kita berpuasa juga membuatkan mulut kita berbau.... kadang-kadang ada yang kurang enak dengan bau tersebut. Namun begitu, Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya,

Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.’”
(HR. Muslim no. 1151).

Dalam kajian sains ada menyebut tentang bau mulut yang terjadi akibat daripada kurangnya perembesan air liur.Apabila kita berpuasa juga mengurangkan perembesan air liur. contohnya sama semasa kita sedang tidur.kurangnya perembesan air liur yang berlaku semasa kita sedang diulit mimpi indah. sebab itulah kita akan terbau bau yang kurang enak apabila bangun daripada tidur.Air liur sebenarnya bahan pembilas semulajadi.Ia membilas mulut sepanjang masa dan dengan ini secara tidak langsung membuang cebisan kecil makanan (food debris) dari permukaan licin gigi.

Selain itu, kekurangan rembesan air liur menyebabkan air liur menjadi likat , susah untuk membilas mulut , menjadikannya kurang oksigen dan menyebabkan pembiakan bakteria anaerob di dalam mulut. Cuba bayangkan sepanjang hari air liur di dalam mulut adalah kurang. Sudah tentulah mulut kita berbau sepanjang masa.

oleh yang demikian janganlah lupa memberus gigi anda semasa bulan ramadan ini.Jagalah kesihatan gigi dan mulut anda...

No comments:

Post a Comment