Friday 29 July 2011

Sediakah Aku?

Ramadan semakin menghampiri kita. Bulan penuh keberkatan dan bulan di mana kita diberi peluang meningkatkan amalan kita semua. Ramadan juga satu kelebihan kepada kita selaku umat Muhammad yang rata-ratanya hidup tidaklah lama seperti umat terdahulu. Bulan ini menjadi nilai tambah kepada kita dimana terdapat malam yng istimewa iaitu malam Lailatul qadar.

kita lihat bagaimana sambutan hari raya di Malaysia. "belum raya dah cerita raya". mesti ada pembaca yang akan berkata begitu kepada diriku ini..haha.. bukan hari raya yang aku nak ceritakan sebenarnya. Aku nak cerita dekat sini tentang persiapan kita bagi menghadapi ramadan yang akan datang. Kalau selalu kita selalu dengar persiapan raya, tetapi macam mana dengan persiapan ramadan. kalau hari raya sebelum raya kita dah cari buluh untuk sediakan lemang. Tetapi apa yang kita sediakan untuk ramadan kita..?Adakah diri kita dah bersedia menghadapi ramadan yang akan datang.?

Mari kita tanya diri kita..

Adakah aku sudah bersedia untuk ramadan kali ini?
Adakah aku sudah bersedia untuk menahan lapar dan dahaga nanti?
Adakah aku sudah bersedia untuk menahan mata aku daripada melihat perkara-perkara maksiat?
Adakah aku sudah bersedia untuk menjauhi pendengaranku daripada perkara yang tidak elok?
Adakah aku sudah bersedia untuk menutup mulutku daripada menuturkan perkataan yang tiada faedahnya?
Bolehkah aku mengawal segala nafsuku pada bulan ramadan?
Adakah aku mampu menahan marah apabila ada yang membuatkan kita marah?
Adakah aku bersedia membuatkan ramadan tahun ini lebih baik daripada ramadan yang lepas?

harap kita dapat menjawab "ya" pada soalan di atas. Sama-sama muhasabah diri kita semula.

dikesempatan ini aku ucapkan selamat menyambut Ramadan al-mubarak..



No comments:

Post a Comment